Min blogglista

torsdag 7 mars 2013

Knäcke à la Ernst

Strax före jul var vi nog ganska många som tittade på Ernst Kirchsteiger på TV. Han bjuder på många fiffiga idéer. Lite knepiga också tycker jag faktiskt men ändå roligt att se.
Här kommer hans lättgjorda, knapriga och goda knäckebröd.
Det är roligt att baka sånt som man vet går fort, är enkelt att göra och...
...alltid ger ett bra resultat.
Gott gott!!
Här kommer receptet:
3 dl grovt rågmjöl
2 dl vetemjöl
0,5 dl linfrön, hela
0,5 dl hackade valnötter
0,5 tsk hjorthornssalt
1 msk mörk sirap
2 dl vatten
0,5 dl sesamfrön, orostade
Flingsalt efter tycke och smak

1/ Blanda alla torra ingredienserna (mjölen, linfrön, valnötter och hjorthornssalt) i en bunke
2/ Häll sedan i sirapen och vattnet och blanda ordentligt. Strö ut vetemjöl på bakbordet och dela degen i fyra delar.
3/ Tryck ut degen med händerna först och kavla den sedan tills den är riktigt tunn.  Strö flingsalt och sesamfrön över och kavla in dessa i degen.
4/ Lägg ett bakplåtspapper på bakplåten. Rulla upp den tunna degen på kaveln och rulla ut den på bakplåtspappret. Ställ in plåten i ugnen på 200 grader i 5 - 10 minuter. (I min ugn passar det med 10 minuter)
Nu är det bara att bryta, knapra och njuta!
(Tack Ernst!)

5 kommentarer:

  1. Skilli A-M07 mars, 2013

    Tack för det roliga tredje receptet.
    Hårt bröd!
    Heja Leksand.... törs man väl inte säga efter gårdagens TV-program Granskning.....
    Ernst bröd gott som variant - Lyxbröd.
    Annars står sig Leksand i längden.

    SvaraRadera
  2. Undrar om jag skall prova det här, verkar spännande, sparar iallafall receptet.

    SvaraRadera
  3. Läste receptet och tyckte det lät enkelt och bra,
    men när jag kom till punkt fyra tog det stopp.
    Rulla upp den tunna degen på kaveln....
    Där kan det gå¨fel, känner jag.
    Jag prövar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej då A-M S, det kommer inte att gå fel. Degen håller ihop så bra. Mjöla bara ordentligt under när Du kavlar. Berätta hur det gick!!

      Radera
  4. Heja på alla bagerskor!
    Får vänta och se om lusten kommer när jag är hemma igen.

    SvaraRadera