Min blogglista

onsdag 6 mars 2013

Flätan

Det här är ett beprövat recept som jag har bakat många många gånger. Det blir både gott och vackert!
Degen formas till två flätor varav en mindre. Den mindre läggs åt andra hållet ovanpå den större.

Recept:
5 dl ljummet vatten
50 g jäst
1 msk salt
1,4 l vetemjöl eller vetemjöl special.
Blanda som vanligt och låt degen jäsa i 40 minuter.
Forma degen till två flätor varav den ena mindre. Lägg den mindre flätan ovanpå och platta till.
Pensla med vatten och låt jäsa i 15 minuter.
Ugnen 250 grader
Sätt ner gradantalet till 200 grader när brödet sätts in i ugnen.
Grädda i 35 minuter.
LYCKA TILL!!


9 kommentarer:

  1. Vilket konstverk, men är det inge sött i degen??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget sött och inget fett i den här degen. Men visst kan man säkert ha i lite socker eller sirap om man vill för jäsningens skull.

      Radera
    2. Den här degen måste jag bara prova, den måste vara mycket mera hälsosam än det jag gör med både socker och fett, hm, hm, skall bli spännande att prova, tack för ideerna vi får genom dej.

      Radera
  2. Skilli A-M06 mars, 2013

    Tack för recept nr två.
    Vackert dessutom.....

    SvaraRadera
  3. Tack! Mycket vackert och mycket gott!
    Jag vet!

    SvaraRadera
  4. Visst skall det vara 14 dl mjöl och inte 1,4 dl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maggan! Visst ska det vara 1,4 l mjöl eller 14 dl. Svårt det där med recept. Det är så lätt att skriva fel......
      Pdl från telefonen

      Radera
    2. Jaha, nu har jag just bakat denna vetelängd, blev så sugen att göra den eftersom den inte innehöll fett och socker. Jag är nöjd, känns mycket nyttigare än de jag brukar göra.

      Radera
  5. Nu står det rätt i receptet. Jag kan inte ens skylla på tryckfelsnisse utan bugar och tackar klarsynta Maggan!!

    SvaraRadera