Min blogglista

fredag 16 november 2012

Musikalisk njutning

Förra fredagen var vi på konsert på Göteborgs konserthus. Vi lyssnade till en fantastisk cello-solist tillsammans med alltid enastående Göteborgs symfoniker. Men det som riktigt tog andan ur mig den kvällen var dirigenten Joana Carneiro. 
Hon upplevdes som en enkel vanlig tjej när hon kom in på scenen men förvandlades till en musiskt inspirerande personlighet. Hon ledde både musiker och åhörare genom musikstyckena så att upplevelsen blev att vi också tyckte oss kunna se musiken. När hon lyckligt leende men trött tog emot de rungande applåderna, vände sig mot en fullsatt salong som stampande och ropande stod upp och dessutom fick en spontan fanfar från blåsarna, då blev hon märkbart rörd. Jag med!
Vilken kväll!! 
---------
I morgon kväll kommer nästa härliga musikupplevelse, nämligen nypremiär på operan Turandot på Göteborgsoperan.   Jag njuter redan....
Ha det gott så ses vi på måndag igen.

3 kommentarer:

  1. Vilken förmån att vi har såväl konserthus som opera inom "räckhåll". Känner njutningen med Dig/Er.

    SvaraRadera
  2. Vår musiksmak är enklare och lutar åt många andra håll. Jag (vi)har varit på båda ställena och tagit del några gånger MEN inser min(vår)oförmåga att fatta den totala njutningen.

    Jag önskar er så klart en fin upplevelse till.

    Tur att inte alla människor är likadana i allt.

    SvaraRadera
  3. Vilken lyx att kunna gå på flera konserer, har bara varit på en opera, det var väldigt länge sen. Fick nu mersmak när vi var på studiebesök på Norrlandsoperan.
    Trevligt musikhelg/Maggan

    SvaraRadera