Min blogglista

måndag 9 januari 2012

Födelsedag och boktips

I dag har vi börjat dagen med "Ja må hon leva..." Vår kloka Dolly fyller fem år i dag och det ska firas. Tårta? Nja.....  Vi åker och köper henne en present och lagar sen en extra god hundmiddag. Vad det innebär? Ja, inte vet jag, vi får väl se....  


Jag har ju lovat Dig ett boktips i dag. Här kommer det. 
Jag säger bara, läs den!


 "Saras nyckel" är en mycket gripande berättelse om en judisk flicka som arresteras tillsammans med sin mamma och pappa i Paris 1942. Strax innan de franska poliserna kommer, gömmer Sara sin lillebror i en garderob, låser den och tar med sig nyckeln. Sara ska ju snart komma tillbaka....... 
Läs berättelsen, som lyfter fram den sanna och fasansfulla hopsamlingen av judiska familjer i Paris under Andra Världskriget.
Läs mer här om den 16 juli 1942.  Velodrome dHiver

4 kommentarer:

  1. Kan också rekommendera den, mycket gripande.

    SvaraRadera
  2. Krama goa Dolly från mig!! Jessica.

    SvaraRadera
  3. Kul att få höra om just den boken av dig också.Jag har köpt den och några till för att ta med på vår långresa.

    SvaraRadera
  4. Sent Vov-vov-grattis Dolly !
    När jag tittade på datorn i morse 07.45
    sjöng nog matte för Dig.....
    Dagen har jag sedan tillbringat i bil.
    Nu kommer iaf en hälsning...

    SvaraRadera