Min blogglista

torsdag 26 januari 2012

Bakstuga

Började en dag med att baka mitt absoluta favoritrecept på långpannebröd
Här är bakandet i full gång
Jäsningen sköter sig själv.....
...så jag tar väl och byter degskål och bakar lite bullar också när jag ändå håller på
Långpannebrödet har jäst och nu ska det kavlas direkt på plåten.....
.....sporras, naggas, jäsa och sen SKJUSSSS in i ugnen  
 Så här blev resultatet. Höga fina bröd att bara bryta isär och njuta av
Femtio vaniljdoftande bullar blev det ju också så där som sidovinst

Recept Långpannebröd:
Koka upp 1,5 dl vetekross i 1,5 dl vatten
Tillsätt 25 g smör, 1,5 tsk salt och 1 msk sirap och sist 3,5 dl kallt vatten
Smula ner 50 g jäst i en bunke
Häll den 37-gradiga vetekrossblandningen över jästen
Blanda så att jästen löser sig
Häll sen i knappt 10 dl vetemjöl special
Arbeta degen kraftigt 5 min i maskin eller 10 för hand
Jäs under bakduk i 20 minuter
Lägg över degen på en långpanna, kavla ut, sporra till sexton bitar, nagga och låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Sätt ugnen på 225 grader och grädda i ca 15 minuter.
Låt kallna på galler under bakduk.
Lycka till!










2 kommentarer:

  1. Mums.
    Tack för recept.
    Kommer att testas.

    SvaraRadera
  2. Det där brödet måste jag bara prova, tack för tipset.

    SvaraRadera