Min blogglista

måndag 30 januari 2012

Flytta? Ja eller nej

Över helgen har vi flyttat. Ja, inte själva men åt äldsta dotter J med familj. Rätt in i hjärtat av Göteborg. Maken har lyft och burit och själv har jag kokat kaffe och gjort flyttarmackor till gänget som bar och middag till familjen. 
När någon flyttade eller flyttade in i närheten av mitt föräldrahem när jag var barn, bjöd alltid min mamma på flyttgröt. Det var en krämliknande gröt gjord på mannagryn och saft eller sylt. Den skulle vispas länge minns jag. Det var ingen favorit för en barnmage men var en omtyckt tradition.Om Du undrar hur den såg ut så finns receptet här: Klappgröt   

I går städade jag sen tillsammans med dotter J och dotterdotter I och hennes pojkvän D. Det gick som en dans. Klart när kvällen kom. "Killarna" fortsatte bärandet under tiden.   

Det är ju många par i vår situation som nu flyttar till lägenhet. Det känns fullständigt omöjligt. Här har vi bott sen -65 och även om jag rensar och rensar så är känns vårt hem sprängfyllt. 
Förresten......
Hur skulle jag kunna klara mig utan mitt kära växthus? 
Flytta? - Inget att tänka på!!

2 kommentarer:

  1. Klappgröt!
    Visst minns jag.
    Mitt minne är: något gott.
    Det var en festligare efterrätt för oss.

    SvaraRadera
  2. Stort tack för all hjälp med flytten!! Ni är otroliga!!! Kram Jessica.

    SvaraRadera