Min blogglista

onsdag 21 oktober 2020

Chokladkakan igen

23 november 2011 fanns den under Veckans recept på min blogg. Så här stod det:

Barnbarnens favorit! 
Chokladkakan bakas inte bara till jul utan faktiskt hela året runt. Däremot MÅSTE den, pyntad och grann, finnas med vid jul. En viktig tradition från mitt föräldrahem, som har fått följa med mig. Ofta bakar jag den då i en julgransform eller ett hjärta
Nu är jag på gång....


Chokladkaka
Blanda 3 dl socker, 2,5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker och 3 msk kakaopulver
Smält 150 g smör/margarin och blanda i
Vispa 2 ägg lätt och blanda i
Rör sist i 1,5 dl hett vatten.

Kakan gräddas i 175 grader ca 40 minuter.

Glasyr
Smält 25-50 g smör.
Blanda i 0.5 dl mjölk eller grädde, 1-2 msk socker, 1 msk kakao och 1 tsk vetemjöl.
Värm allt tills glasyren tjocknar något. OBS Får inte koka!
Häll glasyren över den kalla kakan. Dekorera gärna med t.ex. nonstop, smarties, nötter, silverkulor eller.......
Serveras gärna med lättvispad grädde. Barnbarnen vill ha glass till.

Jag har gjort den igen och igen och igen...
Det blev en gåbortpresent häromdan med fint band runt. Kanske borde den kallas "Gudruns kaka" eller hur?



4 kommentarer:

  1. Vilken fin present.
    Glädje för mottagaren. 🍩☕

    SvaraRadera
  2. Måste baka vid tillfälle...sparar receptet och tackar !!
    Fint att ge bort egengjort och jättekul att få.

    SvaraRadera
  3. Det är härligt med traditioner!
    Jag och min bror bakar varje år pepparkakor efter mormors recept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag alltid tyckt verkat så mysigt med pepparkaksbak även när man är vuxen. Så länge barnbarnen var små så fanns traditionen men sen, tyvärr....

      Radera