Min blogglista

tisdag 8 oktober 2013

Liten blir stor och större...

Så här såg vi ut för bara några veckor sen.
Två tjejer och en kille 
-Visst är jag söt, tänker Guldklimpen...
...men jag blir så trött av alla som ska beundra mig...
-Jag växer och växer och växer...
-Vad jag heter?
-Franciskus naturligtvis!
Så här berättar Wikipedia: Franciskus var ett av många barn till Pietro Bernardone, en rik tyghandlare, och hans hustru Pica som härstammade från en adelssläkt i Provence. Enligt uppgift från Jacobus de Voragine fick han först namnet Giovanni, men detta ändrades till det för honom unika namnet Franciskus bland annat, berättar Jacobus, för att han mirakulöst började tala franska. Enligt en annan, mer jordnära uppgift ändrade fadern namnet till Franciskus för att ära Frankrike (France).
-Visste väl det...
-Fin börd alltså och franska, jo jag tackar jag...

Wikipedia berättar vidare:  Som ung var Franciskus nöjeslysten och något upprorisk, och var framför allt intresserad av den populära trubadurdiktningen. Franciskus livsdröm var att bli riddare och därmed vinna jordisk ära.

-Nöjeslysten och något upprorisk, det passar mig fint.
-Men du, kalla mig Frasse!!
-Ja ja syrran, 
du kan få vara med på ett kort du också...



5 kommentarer:

  1. Fina namn, men vad är det för ras?

    SvaraRadera
  2. Där får du det säkert bra för jag vet att matte och husse längtar och väntar på dig.

    SvaraRadera
  3. Har hört att hundnamn ska innehålla ett - i - .
    Har ni hört det?
    Då blir det Dolli......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte hört. Dolly har väl hamnat ganska nära i alla fall....

      Radera