Min blogglista

tisdag 7 februari 2012

På tal om ord....

De är roligt med nya ord. Dessa skapas hela tiden. Det är bara att lyssna på Fredrik Lindström till exempel så får man veta hur språket har utvecklats historiskt och utvecklas vidare i nutid.
Jag hörde Regina Lund läsa en dikt i radion häromdagen. Den hette UPPFARENHET. Spännande blandning av orden UPPLEVELSE och ERFARENHET.
Här har Du en länk till 2011 års nya ord. Vilka av dessa som kommer in i SAOL vet man inte ännu men några blir det helt säkert.
Detta är nionde upplagan av SAOL sen min skoltid. Undrar vilken upplaga som säljs nu....

2 kommentarer:

  1. Det var roligt läsa igenom länken med
    språkrådets lista på nya ord.
    Så klart fastnade jag på ett ord redan på bokstaven B. Bröllopsklänning.
    Jag har flera bröllopsklänningar men bara
    EN brudklänning.
    Men..... det kanske beror på att jag "bara" gift mig en gång!!!
    Förstå mig rätt.

    SvaraRadera