Min blogglista

onsdag 16 november 2011

"De komma, de komma från Pepparkakeland......."

Naturligtvis har jag fortsatt förberedelserna med pepparkaksbaket. 
Först gäller det att ta fram burken med alla pepparkaksmåtten. Då väller minnena över mig. Varje mått betyder något särskilt. Du ska få se några stycken.
Dessa är några av de som min mamma bakade med varje år. Känns varmt i hjärtat att se dem igen.
Jag beundrade henne för att svansen,  benen och hornet alltid kunde hålla genom hela processen särskilt det där böjda frambenet.
På en skola jag arbetade fanns en liten kille som behövde extra omsorg av oss vuxna. Han hade alltid, och då menar jag alltid, en liten plastsköldpadda i fickan. Han var så rädd om den! När jag en gång på julmarknad i Tyskland fick se ett sköldpaddspepparkaksmått kunde jag inte motstå att köpa det. Sen hem och baka och en dag bjöd jag hela den klassen på sköldpaddspepparkakor. Goa minnen!! 
Ulla bakade sina pepparkakor inte bara till jul utan också till påsk. De var tunna och krispiga men receptet var hemligt! En dag kom Ulla till mig och viskande gav hon mig ett av sina tuppmått och sitt hemliga recept. Då kände jag mig verkligen utvald!!
Änglar fascinerar mig som Du kanske förstått tidigare. Änglamåttet låg och bara väntade på mig i en affär så nu bakar jag änglar också till jul.
Här är barnens pepparkaksmått. Små figurer för små fingrar. Nu är de perfekta till glöggpepparkakor.

I morgon ska Du få mitt recept. Ja inte det hemliga förstås men mitt alldeles egna som ger milda, goa och lite trinda pepparkakor :))

3 kommentarer:

  1. Vilka annorlunda pepparkaksmått, känner inspirationen komma, har inte tänkt på att mina pepparkaksmått kan betyda någonting, kul idé
    Du får mej att vilja fota det annorlunda.

    SvaraRadera
  2. Roligt Maggan med alla Dina kommentarer!

    SvaraRadera
  3. Blinka lilla stjärna .......
    Jag har stjärnor i alla de storlekar.
    Inte så konstigt kanske ?

    SvaraRadera