Min blogglista

torsdag 6 oktober 2011

Hos känd handelsman på Flatön

Vilka förväntningar kan man ha när man ger sig iväg till pärlorna i Bohuslän i början av oktober? Vackert väder? Vackra vyer? Havsluft? Färre bilar? Glest med folk? Trevligt bemötande?
JA!

Det mesta är förstås stängt för säsongen
Jag skulle inte vilja hamna i oktobervattnet trots den fina livbojen.
Är detta Huldas Karin tro? Hon varken sjunger eller byker utan bjuder på bakelser.
Här fick jag flashback till Kittelfjäll där jag var på semester som barn och verkligen upplevde en livs levande lanthandel. 

Tidning från 50-talet. Utan att ha läst tidningen tänker jag mig att detta var en man med makt och pondus. Det var viktigt med en stor kroppshydda för att sätta sig i respekt. Dessutom är bilden tagen underifrån säkert för att läsaren ska känna sig underlägsen.

Kvinnan däremot skulle vara smal och chic. Femina visade idealet för att hjälpa 50-talets många hemmafruar.......

Det gäller att få tydlig information vid färjan!  Skulle vi inte kunna tänka ut detta själva?

Jag fastnade för ett kort hos handelsman Flink.    Den snälla nutidens Hulda gav mig kortet. Hon såg att det hade en liten skavank i ena hörnet. Hur ska jag tolka det?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar