Min blogglista

onsdag 5 oktober 2011

Färgrikt och buskrikt vid havet.

När jag gör kameravandringar så iakttar jag omgivningen på ett helt annat sätt. Jag ser den lilla lilla blomman som sticker upp i riset lika väl som bären på en buske. På så sätt kan man njuta av det lilla i det stora. Så gjorde jag även den här helgen i Fiskebäckskil.

Slånbärsbuskar fanns det gott om. Bären innehålller garvsyra, som ger en en kärv och bitter smak. När däremot temperaturen sjunker under noll grader omvandlas garvsyran och den bittra smaken försvinner. Bra för den som vill göra saft....

Här är det kaprifol. På kvällen doftar den underbart men akta Dig för bären.  Enligt wikipedia är de "giftiga och ger kräkningar, ansiktsrodnad, överdriven törst och vidgade pupiller".


Vildvinet vräkte sig över bergsknallarna för att få visa upp sin glödande höstfärg mot den gråa stenen.

Men vad är detta?? Ingen aning!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar