Min blogglista

torsdag 20 augusti 2020

Ett besök...

 ...i sjuttonhundra och artonhundratalen kan man göra på Åsle Tå vid Falköping. 


Den lilla bygatan leder in mellan de små...


...låga husen.


Många spännande historier och öden kunde man läsa kring de människor som bodde här. Skölta-Maja och Halta-Maja, Tjuva-Moberg och Hommans-Nisa och många fler.

Jag är "lite" för lång för dessa århundraden.


Det är svårt att sätta sig in i de förhållandena de levat under. Ett är säkert; De hade en daglig kamp för brödfödan och när deras kapital, arbetskraften, sinat återstod för många inget annat är "sockna". 

6 kommentarer:

  1. Vi inser att vi har det mer än bra.
    Det är lätt att leva våra liv och det inser vi ofta.

    SvaraRadera
  2. Jag vill tacka livet... 🎶

    SvaraRadera
  3. Hej, nu är jag här igen! Har varit utan internet några dagar och inte sett att du är igång igen.
    Kul att läsa vad du skriver! Jag hänger gärna med på din resa via din blogg.

    SvaraRadera
  4. Vi har det otroligt bra på alla sätt
    Tur att vi får leva våra liv här och nu.
    Jag fick möjlighet att besöka en skola i Kairo för flera år sedan. Man behöver se hur andra har det eller hade det för att vakna upp och inse.....

    SvaraRadera
  5. Det finns så mycket att upptäcka

    SvaraRadera