Min blogglista

fredag 3 november 2023

Allhelgonahelgen

Djupa existensiella frågor kan lätt komma under den här på många sätt mörka helgen.
 Människans livsvillkor
Vilken mening har just jag med mitt liv?
Vad är viktigt?
Vad vill jag hinna med?
En dag ska också jag dö
Vad händer sen?
Samma tema i detta fantastiska körverk som...
...vi njöt av förra fredagen på Göteborgs fullsatta Konserthus. Göteborgs symfoniorkester, som är Sveriges nationalorkester, tillsammans med Göteborgs symfoniska kör bjöd tillsammans med fyra solister på mäktig, finstämd och bara så vacker musik.
Vilken otrolig kväll.
Vi lyssnade också häromkvällen på samtalet mellan Lasse Berghagen och Mark Levengood  i programmet "Sista ordet". Det var inspelat i överenskommelsen att det inte fick yppas något om programmet och inte heller sändas förrän Lasse Berghagen var död. Programmet handlade till viss del också om dessa frågor. Intressant.
***********'
Nu tänder vi ljus och firar Allhelgonahelgen enligt traditionen.



 

3 kommentarer:

  1. Djupa tankar och funderingar..
    Viktigt att prata om... hur man vill
    att slutet ska bli så den som är kvar vet.... Alla tycker ju inte lika.

    SvaraRadera
  2. Just så Lisa. Och många tankar Pdl. Så lämpligt till helgen har jag lånat PC Jersilds bok : Hur vill du dö?
    Ska tända ljus nu. 💚🌿

    SvaraRadera
  3. Det är en mörk tid på många sätt och det är svårt att vara optimistisk. Då är det extra viktigt att få uppleva något som är positivt (som en konsert) eller bara få vara tillsammans med dem man har nära och som man tycker om
    Ingela

    SvaraRadera