Min blogglista

fredag 27 maj 2016

Bokmal

Jag läser och läser och läser...
En av de senaste jag läst är boken där den färgstarke norrmannen Petter Stordalen delar med sig av sina erfarenheter inom affärsvärlden och då i synnerhet kring hotellimperiet Nordic Choice.
Han pekar på vikten av att noggrant planera inför, vara förberedd till tänderna och hur man bjuder in eventuella motståndare i matchen i ett möte eller en förhandling. Sen att man aldrig lyckas utan träning och åter träning. Den handlar också om cash i förhållande till lånade pengar och om hans första intjänade miljard. 
Jag tyckte den var mycket intressant. 
NU har jag börjat på en helt annan bok ;) Det gäller att ha omväxling även på läsandet.
********
Fredag igen och på söndag är det ju Mors dag.
Visste du att Mors dag firades för första gången 1919 på initiativ av författaren Cecilia Bååth Holmberg. Hon skrev i sin manual för dagen bland annat "mor hälsas om morgonen med sång av barnen" och att "henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen" Sen också "vid eftermiddagskaffet eller vid aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar"
Jag ser fram emot detta!!
Ha det gott alla mammor och alla ni andra också förstås. Vi ses på måndag igen.

4 kommentarer:

  1. Skilli A-M27 maj, 2016

    "mor hälsas om morgonen med sång av barnen" och att "henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen" och "Fars medverkan". Allt detta kan kallas uppvaktning! Var är alla paketen??? Behövs inte.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Då är det dags för Far att börja öva inför sin medverkan i högtidligheten! Hoppas Han vet om det!
      Trevlig helg!

      Radera
  3. Bra böcker...kul att få tips.
    Jag läser just nu
    "En annorllunda barndom" av Iris Johansson
    Det är självbiografisk skildring av hur det är att växa upp med autism. Intressant och lärorikt.

    Mors dag firar vi inte lika intensivt som jag läste här.Jag är bortskämd i vanliga fall men ..vi får se.
    Sönerna brukar ringa och det blir jag glad för...vi får se.

    SvaraRadera