Min blogglista

fredag 4 september 2015

FARMOR OCH FARFAR

Hos oss på vinden ligger en gammal resväska.
 Den är mycket värdefull men det syns inte utanpå.
 Högst upp i väskan ligger en uppmaning till våra döttrar.
 Väskan innehåller ett digert material från min mammas släktforskning på 70-talet. Bland mycket mycket annat har hon berättat om sina svärföräldrar, alltså min farmor och farfar.
 Här sitter min mamma och pappa, ett led i släktforskningen, utanför det hus på Tynnelsö där min pappa bodde sina första 14 år med sin familj.
Farmor och farfar blev rikskändisar i hela Strängnäs när de firade sin 70:e bröllopsdag år 1957. Då var de båda då över 90 år gamla.
En vacker majdag 1887 stötte den ofta sjungande drängen Klas ihop med trädgårdsmästarens piga Lovisa. Han var 21 år och hon var 20 och tycke uppstod. Året därpå stod bröllopet. Paret ingick hjonelag när de gifte sig. Klas fick en årslön på 100 kr och eftersom Lovisa också hade vissa skyldigheter, som att mjölka tjugo kor tre gånger om dan, så fick hon åtta kronor i månaden. Paret fick sex barn varav en flicka dog som mycket liten. Det fanns ingen skola på ön utan barnen fick själva ta roddbåten över till Överselö. 
År 1915 flyttade familjen till ett eget arrenderat torp. I stället för medalj för troget arbete på Tynnelsö fick Klas en häst och dessutom fick han köpa två kor och diverse redskap billigt. 
Så småningom flyttade familjen in till Strängnäs och därifrån lämnade min pappa föräldrahemmet för utbildning i Stockholm.
Klas och Lovisa fick ett långt liv tillsammans och dog sen 94 och 93 år gamla med några månaders mellanrum. 
Allt detta och mycket mer finns bevarat tack vare min mammas ihärdiga släktforskning.
Ses på måndag igen!


3 kommentarer:

  1. Rik!
    Du är rik.
    Det finns många sätt att vara rik på.
    Du är en av dem, som förstår att ta till vara dessa olika sätt.
    Och att njuta av dem och dela med dig.......
    Än en gång TACK !

    SvaraRadera
  2. Vilken rikedom i en resväska ..........spännande att läsa ...

    SvaraRadera
  3. Andra tider...ont om pengar kanske men med rätt person i sin närhet blev livet kärleksfullt och RIKT och långt.
    Vi tror på goda gener och ärftliga egenskaper och hoppas ...

    Du förvaltar en värdefull väska med innehåll som säkert någon vill överta.

    SvaraRadera