Min blogglista

tisdag 21 juli 2015

Regnbågen...

...är ofta besjungen. Alla kan nog "Ovan regnbågen finns ett sagans land..." ur Trollkarlen från Oz. Jag har alldeles speciella minnen med den sången. 
Det är årskurs 2. En flicka i min klass förlorar sin mamma helt oväntat. Hur skulle vi hjälpa lilla A tillbaka till skolan och ett någorlunda gott skolbarnliv igen? Vad ville A själv? Bland annat ville hon att, när hon kände sig ledsen, vi alla tillsammans sjöng just "Ovan regnbågen finns ett sagans land..." Så här här såg det ut då: Alla barnen i klassen stod runt pianot och sjöng, själv satt jag och spelade så gott det gick med lilla ledsna A i knät. Vi sjöng den många många många gånger tillsammans... Starka minnen!
Jag har fler minnen runt just den här mycket vackra och symbolrika sången. Ett av dom är från min brors begravning för elva år sedan. 
I morgon ska vi på begravning igen. Då får bloggen stå utan ord...

6 kommentarer:

  1. Skilli A-M21 juli, 2015

    Så olika en sång kan anknyta till en. Har aldrig förknippat den (Ovan regnbågen) med begravning eller död. För mig är den romantik, kärlek och något mycket ljuvligt....... Men med dina ord i bloggen förstår jag även den kopplingen. Låt "regnbågstonerna" stödja Er i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte riktigt så Skilli A-M. Jag tror mer att lilla A hade en förhoppning om ett "sagans underbara och fantastiska land" där hon skulle få träffa sin mamma igen.

      Radera
    2. Skilli A-M21 juli, 2015

      Ja, det tror jag också......
      Här hade jag velat trycka på "gilla-knappen" om den funnits.

      Radera
  2. Livet har många minnen ....... speciellt musiken gör att man minns ....

    SvaraRadera
  3. Mina ögon blev tåriga när jag läser och tänker på din sångstund runt pianot
    och mycket för att ni empatiskt sjöng sången den flera gånger.
    Ofta tror jag att sorgsna stunder känns jobbiga och gråtiga och de som står bredvid undviker och blir osäkra att beröra det. Jag tror också på att det finns en säkerhetsventil som måste luftas och beröras och det gör gott och lättar på trycket. Att göra det tillsammans ( inte ensam ) värmer och fina minnen av såna stunder kvarstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skilli A-M21 juli, 2015

      "Gilla-knappen" trycker på jag här också !

      Radera