Min blogglista

måndag 6 juli 2015

Jag älskar värme men...

...nu har vi allt fått för mycket.
Så här såg det ut hos oss när vi skulle åka till Alingsås i går. Där var det ännu värre... Biltermometern visade på 35 grader. Puhh...
Kommer jag någonsin mer njuta av att sitta i solen med en bok eller ett korsord? Tveksamt efter förra veckan. Cykeltur....
 ...plus en korsordsstund på gräsmattan gjorde veckan till ett h....e. Efter apoteksbesök både på onsdagen och torsdagen och två samtal med Vårdcentralen på fredagen var det lika eländigt. Först i går, söndag, började min hud långsamt lugna ner sig. Underbart! 
Vad gör man för att lindra och bli av med "tusen nålar", klåda, värk och sveda? Vårdens rekommendationer var Hydrokortisonsalva, Aloe Vera, mjukgörande lotion och värktabletter. Internet är ju en enorm källa till kunskap och mycket flitigt använd här hos oss. Den allra bästa hjälpen hittade jag där: Filmjölk eller yoghurt!! Alltså, tredje natten vittjade jag kylskåpet och smorde in mig med Falköpings vaniljyoghurt. Helt underbart! Den allra bästa hjälpen.  Jag fotograferade min arm men bilden blev inte så "vacker" om jag säger så, så jag publicerar inte den... I natt fick det tyvärr bli lite yoghurt igen... Tålamod!!!


3 kommentarer:

  1. Oj det verkar inget vidare, men när man längtar efter värme och sol, efter den tråkiga våren är det lätt att det blir för mycket ........

    SvaraRadera
  2. Skilli A-M06 juli, 2015

    Aj, aj så jobbigt det blev.
    Gamla metoder oftast bra.
    Aloe Vera växten har jag hemma mot just brännskador. Även testad.
    Fil/yogurth kände jag inte till. Ska försöka minnas.
    Nu önskar jag bara till kommande nätter: Sov Gott med fil/yogurth!

    SvaraRadera
  3. Aj aj aj.....Man MÅSTE smörja in sig med solskydd innan man vistas i solen. Det hjälper för vi har verkligen varit i stark sol och INTE blivit brända. Glömmer man nåt ställe så syns det tydligt.
    Förr kunde jag få flammiga stickiga partier på kroppen men det var för 40 år sen på Malta så jag kommer ihåg hur det känns.
    Då smorde man inte in sig.

    SvaraRadera