Min blogglista

fredag 7 mars 2014

Ordning och reda

Inkomster och utgifter är alltid i balans varje vecka i Mammas Kassabok. Om kassabehållningen någon vecka uppgick till drygt hälften av inkomsten satsades den till Frälsningsarméns verksamhet.
Sybehör är en återkommande utgiftspost men också halvsulning av skor. Min syster "Titti" var fem år...
 ...när hennes skor fick nya sulor. Det kostade 2:65.
Just de här skorna är min systers men när hon hade dessa var hon ju betydligt yngre än fem år...
Skobilderna är tagna av Titti själv.
Min bror som skulle börja skolan den hösten fick nya skor. De kostade 5:85. Att halvsula skor kostade alltså ungefär hälften av vad nya skor kostade. Ganska likt som i dag...
********
En gång ser jag i kassaboken att familjen sparat och sparat. Då blev det inköp av radio. Den kostade ungefär en och en halv veckolön. Vilken stolthet och vilken lycka!  
Jag kommer med all säkerhet återkomma till Mammas Kassabok fler gånger...
Nu stundar helgen och inför den önskar jag Dig en God Helg! Glöm inte att det är Internationella kvinnodagen i morgon, lördag. På något sätt kanske Du uppmärksammar den. Jag tänker på min mamma som alltid var mycket engagerad just den dagen.
Vi ses på måndag igen.


3 kommentarer:

  1. Skilli A-M07 mars, 2014

    Så roligt med halvsulningen. Tack för att vi fick titta in i "boken".
    Du skriver att Du tänker på Din mamma i morgon. Då undrar jag hur länge har vi firat internationella kvinnodagen? Hon fick iaf uppleva den, det förstår jag på din text.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Internationella kvinnodagen - ungefär 100 år. Lite olika i olika länder. Kvinnornas internationella bönedag - 70 år i Sverige.

      Radera