Min blogglista

fredag 21 mars 2014

Julklappsböcker

I julas fick jag två böcker skrivna av Alice Munroe, nobelpristagaren Du vet.
Tiggarflickan och Brinnande livet.
Tiggarflickan läste jag först. Allt kretsar kring Rose. Tio noveller som spänner över 40 år i hennes liv. Rose blir en sammanhållande länk mellan de olika novellerna och det gör läsningen på något sätt harmonisk även om innehållet definitivt inte alltid är det. 
Brinnande livet består av fjorton helt särskilda noveller. Jag läste boken i streck men om någon vill låna boken av mig så ska jag tipsa om att man kan ta en novell lite nu och då. Varje novell är i sig dramatisk och underhållande. De sista fyra novellerna är självbiografiska.
Jag gillade båda böckerna både språkligt och innehållsmässigt och rekommenderar dem varmt. Båda böckerna är mycket lättlästa trots Nobelpriset...
På måndag ska jag berätta för Dig om två böcker som jag förärade min man den 1 juni förra året.
Till dess, ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Skilli A-M21 mars, 2014

    Har läst "För mycket lycka".
    Tyckte flera av novellerna var svåra att förstå.
    Den sista tyckte jag var bäst.
    Försöker alltid läsa något av pristagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ska få låna Tiggarflickan av mig.

      Radera
    2. Skilli A-M21 mars, 2014

      Trevlligt.

      Radera
  2. Tror att jag har hört på MP3 någon av böckerna, men mitt minne sviker mej, antagligen så gick de inte in i mitt minne, så de var inte något för mej, eller .............

    SvaraRadera