Min blogglista

måndag 29 april 2013

Studentjubileum

 Från Bangatan längs Allmänna vägen tog det 5-6 minuter för mig att gå till skolan. Skolvägen var sig ganska lik med Masthuggskyrkan i bakgrunden.
 Väl framme gällde det att inte komma för sent till morgonsamlingen. Ytterdörren låstes och öppnades inte förrän morgonsamlingen var över. Kom man för sent tre gånger under en termin då fick man underkänt i Ordningsbetyget. Jag var "livrädd" för det. Vad skulle pappa säga? Ändå hade jag en alldeles underbart kärleksfull och snäll pappa. Alltså sprang jag i högsta fart till skolan många gånger. Puh! Klarade mig alla fyra åren. 
Oftast gick vi in från skolgårdssidan trots att ingången inte såg så pampig ut där.
 Många trappor gick vi eftersom huset har fem våningar.
 I aulan var backlashen tydlig. Alla heldagsskrivningar som jag kämpat med där. Det bästa med dessa var att man hade fika med sig och också att man kunde röra lite på sig och gå på toaletten. (Dörren längst fram till vänster) På toaletten lyste en svag röd lampa. Det gick inte att fuska och ha med sig anteckningar i fickan för det var omöjligt att läsa i det ljuset.
Kom till klassen efter jul i första ring. Mycket starkt minne av när jag kom till klassrumsdörren allra första gången som "den nya".  
I klassrummet kändes både goa och mindre goa vibbar.
Här står vi nu femtio år senare på samma trappa där vi sprang ut som nybakade studenter. (Vi blev sen några fler till kvällen)

6 kommentarer:

  1. Skilli A-M29 april, 2013

    Nej- Är det sant?????
    Där står min Ukke-kompis.
    På första raden och vinkar åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul! En härlig tjej och konstnär.

      Radera
  2. Roligt att få följa dej med till skolan. Ni verkar ha varit ett härligt gäng.

    SvaraRadera
  3. Så roligt att få uppleva skolminnen från Majorna!
    Den där trappan stod också jag på som nybakad student. Året var 1966, inte riktigt 50 år sedan, men nästan.
    19 år tror jag visst att jag var....
    Får vi höra lite mer om kvällen i morgon tro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte inte det.... Kvällen bestod av mycket god mat men framför allt mina studentkamraters liv under femtio år.

      Radera
  4. Undrar om ungdomar idag har sån tyst respekt för sina föräldrar?
    Att mötas...att minnas...KUL!

    SvaraRadera