Min blogglista

tisdag 9 april 2013

Notre Dame

Pampiga och storslagna Notre Dame/Vår fru måste få ett eget inlägg. Eftersom vi bodde alldeles i närheten så hamnade vi där flera gånger.
 Påven Alexander la grundstenen 1163...
 ...en otrolig mängd skickliga hantverkare slet i 170 år...
...för att färdigställa biskop Sullys storslagna vision.
 Dagens teknik med storbildsskärmar både inne och ute...
...gör att alla kan vara med...
 ...som till exempel på påskaftonen vid elden...
 ...eller inne med sina levande ljus... 
...och sin bibel att läsa i.
 Många gånger undrade vi... Hur gick det till att bygga en så fantastisk katedral för 850 år sedan?
MÄSTERVERK!!

7 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle skriva vad Ni "hann" med mycket!

      Radera
  2. SÅ ROLIGT OCH FYNDIGT DU BESKRIVER DE OLIKA FLYTETYGEN PÅ SEINE INNAN NI HITTAR OCH HOPPAR PÅ DEN RÄTTA SIGHTSEEING-BÅTEN!!!!!!! SAMMA ELLER LIKNANDE FARKOST FÄRDADES JAG I PÅ SAMMA PLATS EN LJUM VÅRKVÄLL FÖR SNART 30ÅR SEDAN...........EN ANNAN BILD SOM VERKLIGEN TILLTALAR MIG ÄR DEN " GULDGLÄNSANDE BRON "! VILKEN HÄRLIG OCH ROMANTISK TRADITION. JAG GILLAR ATT LÄSA DIN BLOGG OCH JAG SAKNAR DEN VARJE HELG........ KRAM. SS

    SvaraRadera
  3. Skilli A-M09 april, 2013

    Notre Dame
    Mästerverk JA.
    Notre Dame på storbild?????
    Men att få uppleva påskmässan där.
    Det är det bara att gratulera till!

    SvaraRadera
  4. VIsst förundras man över alla fantastiska byggnadsverk. Att man kunde bygga dessa utan dagens alla hjälpmedel?
    Pingla

    SvaraRadera
  5. Imponerande!!
    Nidaros domen i Trondheim är byggd i samma stil om jag minns rätt.
    Det är stort att få se på plats och bli tagen och känna storheten och litenheten.
    Mäktigt och minnesrikt.

    SvaraRadera
  6. Imponerande!!
    Nidaros domen i Trondheim är byggd i samma stil om jag minns rätt.
    Det är stort att få se på plats och bli tagen och känna storheten och litenheten.
    Mäktigt och minnesrikt.

    SvaraRadera