Min blogglista

onsdag 18 april 2012

Marknader hör Provence till

Första och sista dagen var vi på marknad. Den första var i Coustellet ett par mil väster om Apt och sista dagen i själva Apt. 
Varje lördag är det marknad i Apt och då går fransmännen man ur huse för att handla men också för att träffas. Den marknaden är en av Frankrikes största och äldsta.
I Coustellet köpte jag jättefin marmelad som vi njöt av under veckan men så  jag frös.
Det blåste isiga vindar den dagen så besöket blev inte långvarigt. 
Hade gärna tagit med mig några pelagonier hem 
Ovant för svenska besökare med vinförsäljning på marknad.
Korghandeln var en explosion i färger på marknaden i  Apt.
Här sken solen gott.

6 kommentarer:

  1. Skilli A-M18 april, 2012

    Marknader.
    Speglar ofta trakten man besöker.
    Fast ibland är det bara tingel-tangel.
    Pelargonerna/pelargonierna!!! (Hur stavar man?)
    Köp "en" till mig också.....Härliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köper gärna en pelargon till Dig eller flera pelargoner. På en stavningssida hittade jag stavningen pelargonier som rätt också men alltid med r i sig. Har kanske med pelare att göra eller? Hela mitt liv före bloggandet har jag stavat utan r och uttalat det så också så jag slank tilbaka i dag. Stackars mina fd elever.... Alla stavar säkert fel på denna fina blomma!! :))

      Radera
  2. Vi var på marknader på vår resa som är obeskrivliga och annorlunda. Du ska få se på dvd. Hoppsan det rimmade ju.

    Korgarna ser färg-fina ut.

    SvaraRadera
  3. Det syns på färgen i ditt ansikte att vindarna var kalla.
    Killen bakom dig ser lite ut som att han spanar in din väska.

    SvaraRadera
  4. Skilli A-M18 april, 2012

    Och jag som bara tänkte på i:et i "pelagonen".....
    Inte ett dugg synd om dina f.d. elever.
    De kan ju stava till Vårfryle!

    Hur gick det med väskan? Allt kvar?

    SvaraRadera