Min blogglista

torsdag 26 april 2012

Fontaine-de-Vaucluse

Variationerna i vattenmängd från den här källan är häpnadsväckande. Som minst 4500 liter per sekund under den torra årstiden och som mest 200 000 liter per sekund under vinter och vår.
Ca 600 personer bor här men varje år har den lilla staden mer än 1 miljon besökare.
Färgerna är slående
Bruset är mäktigt
Här är den underjordiska grottan ur vilken allt vatten kommer
Vattnet såg verkligen så här grönt ut på grund av de gröngröna växterna 
Här syns lite av samhälllet


När jag upplever så här storslagna miljöer så ser jag gärna det lilla och gläds lika mycket åt att kraften och skönheten finns också där. 

5 kommentarer:

  1. Var det bara en vecka Ni var där, måste ha tagit vara på tiden, härliga bilder.

    SvaraRadera
  2. Skilli A-M26 april, 2012

    Grönt vatten.
    Gröna växter.
    Små gröna detaljer.
    Passar en Grönkvist.?.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det fanns många gröna kvistar där. Nu börjar de dyka upp här hemma också. Tur att jag träffar i alla fall en grön kvist hela året igenom...... :))

      Radera
  3. Och tänk i parken på våren
    Med ögon känsliga för grönt
    Och kastanjeblad som paraplyer
    Och våra händer känsliga för allt
    som är skönt

    Barbro Hörberg skrev detta vackra

    Dina bilder är som vanligt fantastiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns väl Barbro Hörberg. Hon hade fantastiska texter och hennes sångröst blandade man inte ihop med någon annans. Jättevacker!!!

      Radera