Min blogglista

onsdag 14 september 2011

Skogens guld

Fick en inbjudan häromdagen av en väninna. Kantarellfrossa! På bilden syns hennes skörd* från ett av alla tillfällen, som hon är ute i skogen med svampkorgen eller förmodligen svampkorgarna i flertal. 
Hon är en enastående svamp- och bärplockare. Jag beundrar henne kolossalt både för det och för en massa annat. 
*Skörd är när man tar tillvara den mogna växtlighet som finns på marken, antingen odlad på åkrar och ängar eller vild i skog och mark, för att sedan konsumera. (Klippt från Wikipedia)

Jag och tre väninnor till fick vara med och konsumera. Det smakade fantastiskt och var dessutom väldigt läckert att titta på!! Inga hemliga recept här inte. Receptet finns efter bilderna.





Till 4 portioner:
2 djupfrysta smördegsplattor, 1 ägg, 300 g kantareller, 1 msk smör, 2 dl creme fraiche, 1 msk lingonsylt, 2 msk klippt persilja och 2-3 dl ruccolasallad.
Lingon eller röda vinbär som dekoration.

Låt smördegen tina, dela på mitten, pensla med ägget och grädda i ca 15 minuter i 200 graders ugnsvärme. 
Ansa och fräs kantarellerna , tillsätt smöret och creme fraichen och låt puttra i 5 - 10 minuter. Smaka av med lingonsylt, salt, peppar och vänd ner persiljan. 
Dela smördegsrutorna, lägg rucola på underdelarna och fördela sedan svampröran. Lägg på några röda bär och sen locket på.
Lägg gärna rutorna på en salladsbädd som min väninna gjorde. Både gott och vackert.

Jag lovar: Smaklökarna fick sig en mycket positiv omgång!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar