Min blogglista

tisdag 6 februari 2024

Smart kvinna

Bodil Jönsson, professor emeritus, författare, föreläsare och folkbildare, är upprörd och orolig.
/Artikel om Bodil Jönsson i ICA-kuriren/
Hennes senaste bok, "Så fint att kunskap finns", handlar just om kunskap. I vår tid kan kunskap gå förlorad på grund av fake news, alternativa sanningar, rena lögner och desinformation. Det som händer nu, siar Bodil Jönsson, är att vi inte kommer att lita på det som är sant och därmed inte heller lita på varandra. Jag ska absolut köpa boken. Förundras så många gånger över allt som annars kloka människor delar på sociala medier.  "Alternativa sanningar" eller helt och hållet bluff... AI? Datatroll? Vilken är källan? Varför dela?????

1999 lanserade Bodil Jonsson begreppet "ställtid" i sin bok "Tio tankar om tid". En mycket tänkvärd och bra bok som såldes i otroliga 650 000 exemplar bara i Sverige. Lärde mig mycket av den framför allt i min profession men också i vardagen.

 
 

3 kommentarer:

  1. Att vara " misstänksam" och "inte kunna lita på" Huvaligen...
    Jag VILL inte leva så.!!

    SvaraRadera
  2. Tio tankar om tid. Den minns jag väl och att jag tyckte om den. Trodde att jag hade den kvar. Gick och tittade i bokhyllan . Inte där..... Den försvann troligtvis vid flytten.

    SvaraRadera
  3. Har just fått ett sms om att jag beställt en soffa på Ikea och uppmanades att ringa
    Ett visst 08 nummer och Googlade på det och det visade sig vara bedrägeri.
    Inte kul👎
    Ingela.

    SvaraRadera