Min blogglista

tisdag 24 augusti 2021

Domkyrkan i Lund

 Mäktig entré...
...in till 1100-talet.
Andäktigt och tyst.
Alldeles innanför entrén hänger...
...det astronomiska uret från 1422, som är så otroligt avancerat och...
...dessutom magnifikt och vackert.
Nere i kryptan finns figurer inhuggna i pelare och...
...den mest kända är ju jätten Finn.
Den här lille figuren såg ut att ha tröttnat på kyrkobesöket eller så väntade han bara på barnen.
Att tända ljus och tänka extra på några nära och kära gör jag gärna. Kanske hör en skyddsängel...

3 kommentarer:

  1. Alltid tänder även vi ett ljus, om vi unnar oss en rofylld stund i kyrka. Dock inte nu i Halmstad. Det var dop just då. Fick istället sjunga/nynna med i en psalm.

    SvaraRadera
  2. När mina barn var små och vi var på nya ställen tog jag till deras "förtjusning" med dem till kyrkan på platsen. Våra förfäder kunde ha trampat på samma golv. I Lunds domkyrka har jag varit på både dop, konfirmation och prästvigning. Lika fint vid alla tillfällena.

    SvaraRadera
  3. Uret imponerar mest...utan att förstå.

    SvaraRadera