Min blogglista

fredag 27 augusti 2021

Det blev...

 ...fem kyrkor, egenfika, lunch på Kinnekullegården och lite vandrande bland annat upp till Kinnekulles högsta topp.
Den största och mest berömda av vår dags kyrkor var Husaby kyrka.
Domkyrka från början innan Skara domkyrka byggdes.
Detta är en bevarad Ambo. Före predikstolens inträde i kyrkan predikade prästen härifrån hålet i väggen. 
Ett annat hål i väggen var till för dom som inte av någon anledning fick eller kunde komma in i kyrkan. Härigenom kunde man lyssna på gudstjänsten och även få nattvarden.
Som jag hoppas syns på bilderna så hade vi en fantastisk dag på alla sätt även med flödande sol och klarblå himmel.
Här är Kinnekulles högsta topp, Högkullen och...
...där är han, min historiskt mycket intresserade medresenär.
************
Vi ses nästa vecka igen, för mig en alldeles speciell...





2 kommentarer:

  1. Klarblå himmel förgyller utflykterna. Då blir de extra fina minnen.

    SvaraRadera
  2. Lärar-utflykt med buss "I Arns fotspår"
    minns jag och då besökte vi ett flertal kyrkor och ruiner. Det blev för mycket
    för mig.

    SvaraRadera