Min blogglista

tisdag 8 augusti 2023

Elis i Taserud

 Min mamma skulle bli väldigt besviken om jag skriver om Värmland på bloggen utan att nämna Elis i Taserud. När min mamma höll föredrag om Värmland, vilket hon gjorde med stor kärlek och klingande värmländska, var Elis alltid en stående punkt.
Elis var en arvikabo (född 1856) som var mycket känd för sitt bildsnidande och möbelsnickrande men också en lokalt uppskattad humorist. Elis står staty vid sin cykel på Gågatan i centrala Arvika.
En gång Elis var på ett stort varuhus. Huvudet gick fram och tillbaka som en radar och han tittar sig runtomkring. Slutligen säger han: "Å gud för grejer det går att klara sig förutan"
En annan gång var han ute och cyklade och blev stoppad av polisen: "Elis har inget lyse på cykeln! Inte det, jag har inga vantar heller"
Det finns många skrönor om Elis i Taserud men hur många som är sanna, det vet ingen. 


.

3 kommentarer:

  1. Det fanns alltid ngn udda / speciell person i mindre orter som alla kände. Jag tänker på Tage....

    SvaraRadera
  2. Härligt att du för skrönorna vidare 👍Ingela

    SvaraRadera
  3. Vår udda/specielle hette Johan. 🍀🌿

    SvaraRadera