Min blogglista

onsdag 15 mars 2017

Nästa instrument

När jag var tio år och vi bodde i Östersund, gick jag med i Juniorerna och då fick vi lära oss att spela gitarr. Först hade jag min mammas gamla gitarr som jag då tyckte var väldigt gammaldags.  Men hjälp så mycket blåsor jag fick på mina fingrar för jag tränade flitigt. Julen därpå fick jag min alldeles egna gitarr, den vackraste gitarr jag någonsin sett. 
Jag har den fortfarande men nu tycker jag att mammas gamla gitarr är vackrare. Den gläds jag i dag åt att se hos min syster.
**********
Ett för oss nytt namn inom musiken hittade vi för några månader sen när vi började undra vem som skrev musikalen Les Miserable. Claude-Michel Schönberg har komponerat och dessutom sjungit in så mycket fantastisk musik och så många härliga sånger på det vackra sångspråket franska. 
Lyssna här på Endors toi ma jolie France.



3 kommentarer:

  1. Musiken betyder verkligen mycket och väcker många minnen...

    SvaraRadera
  2. Vilken lycka för alla som kan hantera instrument.
    Vi köpte en gitarr och gick på kurs för MÅNGA år sedan. Efter kursen blev den stående. I höstas sålde jag den på Blocket...skönt.
    Vi har haft en klarinett som B spelade på i sin ungdom och L under mellanstadiet.... bortglömd.
    Idag kommer en man från kulturskolan och kollar den. Om han har bruk för den så får han den.
    Våra ukulele väntar på sina spelemän så kanske blir vi tillräckligt sugna SNART för att träna upp oss igen.

    SvaraRadera
  3. Skilli A-M15 mars, 2017

    Så roligt detta var.
    Nu har vi lyssnat på C-M Schönberg.
    Det skulle vi aldrig gjort utan den här bloggen.

    SvaraRadera