Min blogglista

måndag 13 mars 2017

Musikintresse

 Mitt första instrument var ett Östlind & Almqvist-piano, som fanns i mitt barndomshem. På det spelade min pappa, min storebror och min storasyster..... och jag själv från 6-årsåldern. Gick hos en sträng pianofröken på Lidingö för att lära mig "ordentligt". Men när jag så småningom berättade för mamma och pappa att hon slog mig på fingrarna med en linjal om jag spelade fel, då fick jag sluta.
När jag sen satte eget bo var det helt naturligt att köpa ett eget piano. Att lära mig "ordentligt" blev egentligen aldrig riktigt lockande men intresset och spelglädjen ledde trots allt till en viss utveckling.
Vill du lyssna till underbar pianomusik så ska du lyssna på 
Yirama, en sydkoreansk pianist, som vet hur ett piano ska behandlas. Du hittar honom bland annat på Youtube.
Yirama på Youtube
I morgon ska jag berätta hur vi lyssnar på musik när nu cd-spelaren inte längre är så aktuell.

7 kommentarer:

  1. Skilli A-M13 mars, 2017

    Floder av Yirama flödar i rummet denna morgon....
    Tack.

    SvaraRadera
  2. Instämmer med A-M, tack för tipset, piano är det instrument jag gillar bäst, har också gått och spelat, men fick sluta, eftersom jag satt i en JÄTTESTOR aula och upplevde miljön så kulslig. Har haft piano tills vi flyttade från Åsele. Aftonklockor och Svunnen Lycka är mina låtar som jag kan sådääär.

    SvaraRadera
  3. Minns du när vi var på en av alla kurser..vi var båda där...en uppgift var att rita 3 önskningar. Jag blev osäker men kände att här gäller det att passa på så en av mina önskningar var att kunna spela piano. Det har inte blivit verklighet och jag har väl inte ansträngt mig...tyvärr.
    Jag är full av beundran när jag ser och hör de som kan hantera instrument. Det måste vara en stor lycka. Du kan jag vet.

    SvaraRadera
  4. Aftonklockor spelades mycket i mitt föräldrahem. Roligt, Maggan, att bli påmind. Svunnen lycka känner jag inte igen.

    SvaraRadera
  5. Du inspirerade mig att våga spela i skolan till barnens sång. Det är jag glad och tacksam för och jag har haft stor glädje av det!
    Tycker om att sätta mig vid pianot och klinka lite då och då, bara för mig själv.

    SvaraRadera
  6. Tänk vad olika det kan bli!
    När du och Marianne var så duktiga på att spela kom jag av mig och brydde mig inte om att öva.
    Istället njöt jag av ert spel.

    SvaraRadera
  7. Men Malin.... Alla dina andra instrument då? Du var ju verkligen en tillgång även musikaliskt på skolan. Kram på dig!

    SvaraRadera