Min blogglista

måndag 24 augusti 2015

UPPLAND

Morgonen började som vanligt med promenad. 
Solen strilade in bland träden men var är havet?
Jo då, det fanns där på andra sidan skogen. 
Saknade badstränder här och vattnet var inte så mysigt heller. Algblomning kanske. 
Vi åkte först till Dragon Gate i Älvkarleby. H-O hade hört om det på TV. Mycket märkligt ställe. Jag skriver ett speciellt inlägg om det när vi kommer hem. 
Sen då? 
Det blev oväntat UPPSALA! En av alla mina barndoms hemmastäder. 
 Domkyrkan fick självklart besök.  
Gustav Wasa med sina båda fruar också.  
Vi tände tänkeljusen helt enligt vår semestertradition. 
Sen gick vi till Sankt Persgatan. Måste ju visa H-O var jag bodde när jag tog mina första steg mellan mammas och pappas utsträckta armar. Föddes ju i Göteborg men sen flyttade familjen till Uppsala. 
Gunillaklockan och slottet hör till turistbesöken.  Vi gick och gick och..
Campingplatsen ligger nära stans centrum. Den är fyrstjärnig så mycket bra men runt omkring oss bor arbetare i husvagnar. Killarna är förmodligen på jobb här någonstans. Billigt boende. 
I morgon blir det Strängnäs....Om vi nu inte ändrar oss. 
                    GOD NATT!!











3 kommentarer:

  1. Uppsala, en av de två gamla "lärdomsstäderna".
    Där kan man lära....t.ex. att gå......
    Nu är lärdomsstäderna många.
    Men de får ej samma klang, som Uppsala-Lund, får för mig.

    SvaraRadera
  2. Stor känsla att trampa på marken där egna små fötter gått en gång och minnen dyker upp som rör runt i knoppen.

    Idag grått regn.....sommaren försvann igår verkar det som. I morse badade jag trots smådugg som störde vattenspegeln. Skönt magiskt att nakenbada ensam ta VarbergsSPArocken på och långsamt gå uppför backen och fyllas av "fri tid " och hur himla bra man har det.

    SvaraRadera