Min blogglista

tisdag 25 augusti 2015

STRÄNGNÄS I DAG

Det blev som vi tänkte i går. Men inte visste vi att detta skulle bli den varmaste dagen med sina 28 grader. 
Strängnäs tog emot oss med öppna armar. Somrigt, vänligt och med supergott kaffe. 
Vilken fantastisk ostmacka. Den hade verkligen inte sett ut så här om den hade serverats i husbilen. 
Jättefina miljöer, gammaldags faluröda. 
Kanske kanske bodde min farmor och farfar som gamla här i ett litet hus på den här gården.  Förändrat nu men vem vet... Drygt sextio år sen jag var här sist...
Domkyrkan måste ju få besök...Skönsjungande kvinnlig präst höll mässa i en del av kyrkan. Vackert med den kyrkliga akustiken. 
Så åkte vi till det mälarbelägna Gripsholms slott 
Dolly och jag väntade utanför när husse vandrade genom slottssalarna. 
Ett annat slott berörde mig mer. Här på Tynnelsö föddes min pappa. Inte i slottet men i gården vid sidan. Fortfarande går ingen båtförbindelse dit. Pappa fick ro över sundet när han skulle till skolan de första åren. Tyvärr var det folktomt vid bryggan.  Hade hoppats på att kunna låna en liten båt och ta oss över. (Med solljus i telefonens kamera är det svårt att se slottet men jag lovar.... Det är vackrare än Gripsholm slott, tycker jag i alla fall.) Tror jag ska återkomma till Tynnelsö och Tynnelsö slott i en kommande inlägg. Måste först hem och läsa vad mamma kom fram till i sin släktforskning kring pappa som liten på Tynnelsö. 
Vi stannar i hamnen i Strängnäs över natten tillsammans med allehanda farkoster. Vi har fortfarande inte planerat morgondagen. Spännande att se var vi hamnar. 
                GOD NATT!!










3 kommentarer:

  1. Min syster ( 80 år ) gick på seminariet i Strängnäs så vi var där några ggr när jag var liten...inga minnen kvar av staden.
    OSTmacka är gott med bara go-ost eller mer på !!!

    REGNrusk här idag och sommarn har plötsligt blivit höstlik. Det började egentligen redan igår. Vi är tacksamma för finfina augustidagar.

    SvaraRadera
  2. Så spännande med en pappa som bodde nära slottet ....

    SvaraRadera
  3. Tynnelsö slott. Ej så välkänt. Maken uppvuxen i Eskilstuna kände ej till det.
    Blev nyfiken. Var ligger det? Väg ut via Stallarholmen. Aha....

    SvaraRadera