Min blogglista

onsdag 14 mars 2012

Mera njutning - Natur

Bortom städer och asfalt har vi fortfarande bondens landskap. Det är här vi kan finna slingrande vägar och blommande dikesrenar. Född bondjänta ser jag skogen, brynet, gläntan och alla dess örter, småkryp och till och med insekterna. (Fast jag har svårt för fästingar och myggor, trots att de är fågelmat.) Snart kommer vi än en gång att få njuta av de vilda blommorna.  
Något bland det bästa jag vet är att plocka "världens vackraste bukett".
Nu väljer jag ut tre blommor ur buketten: 
Blåklockan, som böjer sina blommor nedåt för att enligt skrönan ge skydd åt våra småkryp. Och för att den är Dalarnas landskapsblomma i en variant, nämligen ängsklockan.


Liljekonvaljen, som växer i mängd "hemma", och sprider sin doft vida omkring.



Daggkåpan väljer jag för bladens skull. Brukar lägga dem i en skål med vatten och låta en droppe finnas kvar i mitten på bladet. Dropparna ser då ut som små kristaller.


Bilderna är hämtade med tillstånd ur Bisse Falks bok "Barnens flora". 


Tack Bisse! /Skilli A-M




9 kommentarer:

  1. Ja, visst är det härligt med de vilda blommorna som växer i dikeskanten och på ängen!
    Här väntar vi nu på att snön ska smälta så pass att tussilagon ska våga sig fram och visa sin kjol av "gull" - men det dröjer nog för igår fick vi 1½dm snö igen :)
    Ha en fin dag! Anna-Karin S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skilli A-M14 mars, 2012

      Idag kom den här i dikeskanten.....TUSSILAGON!
      Härligt- då är det vår...

      Radera
  2. Blommor, blåklockor min älsklingsblomma, men än är det långt kvar innan vi ser blommorna, vi ser inte ens gräsmattan, stora snödrivor, nåja, jag skall inte klaga, vi går mot ljusare tider och solen lyser så vackert i snön, det är härligt friskt i luften, just nu skrapar traktorerna vägarna här utanför, men fortfarande är det ett lager med snö kvar på gatan.
    Var tid har sin tjusning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skilli A-M14 mars, 2012

      Heja Maggan, då har vi samma älsklingsblomma!!!

      Radera
  3. En daggkåpa ville jag vara
    och bära daggpärlor klara
    I kjol så fin med uddig kant
    Det skulle allt vara fasligt grant

    ur Majas alfabetssånger...sååå fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skilli A-M14 mars, 2012

      Underbara Majas alfabetssånger
      - där har vi både
      texten, melodin och bilderna.

      Radera
  4. Hej.
    Vill du nå fler läsare med din härliga blogg?

    Vi driver en hemsida för seniorer som heter seniortider.se. där vi samlar bloggar som är intressanta för seniorer.

    Jag undrar därför om du är intresserad av att ha ytterligare en länk till din blogg på denna sida. Vi skulle gärna vilja att även våra besökare fick ta del av din trevliga blogg.

    Är du intresserad är du välkommen att lägga in din länk på http://www.seniortider.se/index.php/bloggar

    Eller maila mig på birgitta@seniortider.se
    Hälsningar Birgitta Håkansson

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Skilli A-M14 mars, 2012

      Vårfryle - den är Din !

      Radera