Min blogglista

fredag 16 augusti 2013

Cykelfartsgata

I Göteborg vill man skapa en cykelstad. Ett led i detta var bl.a. att bygga en cykelfartsgata. 
Meningen är att det är cyklisten som bestämmer farten eftersom cykelbanan är i mitten av körbanan. Det är alltså inte möjligt för bilisten att köra om.
Undrar hur det går med den så välbekanta biliststressen... Bästa sättet är att ta cykeln i stället och det är ju säkerligen precis så det är tänkt.
Nu är det helg igen. Ta Dig en cykeltur. Om Du inte är på Västra Hamngatan i Göteborg så håll Dig intill kanten...
Ses på måndag igen.

3 kommentarer:

  1. Jag har tagit många cykelturer i sommar. Det är SOMMAR för mig att ta cykeln till grannen, till affären och till badet. Men i stan cyklar jag inte. Blir väl till att stifta bekantskap med cykelfartsgatan per bil. Att hålla sig borta från den alltså.....

    SvaraRadera
  2. Min cykel tar mig till postlådan och då får jag först kämpa i uppförsbacke så jag flåsar och pustar MEN fixar det. Ingen ork att skryta med precis.Sen har jag cyklat till hallonsnåren många gånger på andra sidan hästhagen och det är allt.Ingen trängsel här... så jag kan cykla mitt på vägen om jag inte måste väja för dom som ska bada på andra sidan sjön.
    Badat..jag har just gjort det..14 grader i luften och 17 i vattnet och skönt konstigt nog.

    SvaraRadera
  3. Skall man cykla mitt på gatan, hur blir det då man skall lämna cykelbanan, då måste man väl korsa gatan, med risk för att krocka med bilarna, eller...

    SvaraRadera