Min blogglista

torsdag 18 oktober 2012

Party-tajm

På fredag är det party-tajm hos oss. 
Förberedelserna har pågått några dagar...
...smörkrämen blev lyckad...
 ...och åtta bottnar till fyra...
...mandeltårtor, som nu är fyllda och klara, väntar i frysen på att det ska bli fredag. Tårtorna är allas favoriter!

Mandeltårta:
Bottnar: 
4 äggvitor vispade till hårt skum
Vänd ner 1 1/4 dl socker och 125 g mald sötmandel i äggvitan
Rita två rundlar av ca en mattallriks storlek på bakplåtspapper och smörj dessa noggrant med t.ex. flytande margarin. Bred ut smeten i rundlarna.
Grädda i ungefär 15 minuter i 175 grader. Lossa från papperet så fort som möjligt och låt svalna på galler.
Smörkräm:
4 äggulor, 1 dl socker och 0,75 dl vispgrädde ska sjuda på svag värme tills krämen tjocknat. Ta kastrullen från värmen och rör ner 125 g smör och rör tills krämen svalnat. (När smöret smält brukar jag sätta kastrullen i kallt vatten så går det fortare.)
Garnering eller tillbehör: 
2 dl hårdvispad grädde (En del tycker tårtan är godare utan vispgrädde till.)
Lättrostad flagad mandel.

Lycka till!! Du kommer inte att bli besviken.







4 kommentarer:

  1. Perfekt med ett party nu i oktober.
    Det gör en glad.
    Förberedelserna och tankarna
    gör en också glad.
    Och vi som läser bloggen,
    blir också glada.

    SvaraRadera
  2. Instämmer helt med Skilli A-M, jag blev så inspirerad att göra tårtan som passar så bra till min dotter som inte tål gluten. Har bjudit dem på älgköttsoppa till söndag, mandeltårta till efterrätt, hm, hm nu blir jag tveksam går det ihop.

    SvaraRadera
  3. Mandeltårta mums!
    Har skrivit upp receptet och fundrar på att gör den till sonens 40- årsfirande.
    Att förbereda sig som du gör är ingen dum idé. Jag tror alltid att jag har så gott om tid, men så inträffar något oförutsett och då sitter jag med skägget i brevlådan.
    Pingla

    SvaraRadera
  4. Party-tajm och tjejträff
    lite konstiga ord (i vår ålder) MEN jag har inget bättre förslag.

    Du brukar ha goda recept så det här får jag nog prova vid tillfälle.
    Synd bara att allt gott ska vara så kaloririkt. Jag kan ju ta en LITEN bit så är problemet löst.

    SvaraRadera