Min blogglista

måndag 4 juni 2012

Maskrosor

Maskrosen har fått sitt namn för att det ofta finns tripsar (maskliknande insekt) i blomman. I andra länder tycker man att maskrosens kronblad liknar lejontänder. Lövetann (norska med ett annat ö) dandelion (engelska) dent de lion (franska).

Så här såg det ut för några veckor sedan. 
En hel solgul maskrosäng.

Ängeln satt fortfarande kvar i allt det somrigt gula.

Små mästerverk i naturen när man tittar nära.

Nu är det inte gulgult men minst lika vackert 


"Jag lät alla mina maskrosor finnas,
fast jag vet att dom kallas ogräs och bör rotas ut..
Men det är så skönt att sitta och minnas
små solar i gräset, när sommar'n är slut."
(Carl Anton)

3 kommentarer:

  1. Skilli A-M04 juni, 2012

    Saknade blomman i "ängelens" hand....

    Visste inget om maskrosens namn förut.
    Men nu !!!
    Tack.
    Maskrosbarn har jag däremot hört om,
    läst om och mött.
    Dessa tåliga små människobarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maskrosbarnen hade jag tänkt mig som ett alldeles eget inlägg. De är ju så fantastiska!

      Radera
  2. Jag minns när jag som fröken lärde mina skolbarn att knyta maskroskransar till håret. Du var borta på examen och jag skulle leda det året. Vi visade de andra klasserna och lärde dom att fixa detta.Kvällen före examen ringde mat-Ulla och var förtvivlad för blommorna hade gått i fröställning!!!!
    Jag drömde om att se alla skolbarn tillsammans i fina kläder och gula kransar och hur fint det skulle vara.
    DET SKET SIG men resten blev bra ändå.

    SvaraRadera