Min blogglista

fredag 4 december 2015

Pickla

"Att pickla innebär att man lägger grönsaken i lag för att ge smak". Så står det på en sida på Google.  På TV picklar dom hej vilt i matprogrammen. Mest rödlök. Måste kolla detta och det blev jättegott som tillbehör till det mesta. Nu har jag också picklat...
 ...gurka. Ja, min mamma gjorde gärna inlagd gurka till söndagssteken och det är ju precis detsamma. Mandolinen är ett fantastiskt köksredaskap och dessutom går det kvickt och lätt.
 Fyllde en syltburk med fint skuren gurka och när jag ändå var i farten...
...picklade jag morötter också, lika gott det. Lagen jag använde var den där "1 2 3" du vet, som alla mammor använde förr också.
Ha nu en fin Andra Advent och njut av alla ljus i mörkret. Och för all del... stressa INTE!! Det blir jul ändå....Vi ses på måndag igen.
*****************
I morgon är det Sven. Grattis alla Svennar. Ni är många.  

2 kommentarer:

  1. "1 2 3" fantastiskt bra!
    Med morot? Ej provat. Nästa gång-ja.

    SvaraRadera
  2. oj då är det Sven idag, skall nog överraska honom på något sätt.

    SvaraRadera